דמו תקציב בנייה חינם 03-9440467

חלונות אלומיניום

תומר חן ריחאנה
מייסד מיזם "בונים בית" עבור קהילת הבונים והמשפצים
יוני 27, 2018 מאמר תוכן

הכל על עולם חלונות האלומיניום לבית שלכם , סדרת מאמרים המקיפה בישראל , פרק 1

שלום בונים יקרים , מה שלומכם ?

אז לאחר שחוויתי כשלנות רבים של בונים בתחום האלומיניום ומגיעות אלי המון שאלות של בונים  בתחום האלומיניום כגון:

איך לגשת לתחום האלומניום ואיך לבחור  פרופיל מתאים לבית שלי?

מהם ההבדלים בין פרופילי האלומניום השונים?

מה קיים היום בשוק הישראלי?

איך בכלל בוחרים קבלן אלומיניום?

מיהו אותו קבלן אלומיניום שיתקין בבית שלכם את אחד החלקים היותר יקרים בבית שלכם ?

אפשר לומר כיום שהאלומיניום מהווה את הרהיט היקר ביותר בבית שלכם .

כיוון שהנושא הוא מאוד חשוב ומאוד רחב ואין באפשרותי לכסות את כל המידע במאמר אחד, אחלק אותו לסדרת מאמרים שבכל מאמר נתרכז בתחום אחד מהעולם האלומיניום:

פרק 1 – מבוא

פרק 2- סוגי פרופילים

פרק 3 – סוגי זכוכיות

פרק 4- סוגי מנגנוני פתיחות

פרק 5  – איך בוחרים קבלן אלומיניום

פרק 6 – דגשים ושלבי אופן ביצוע נכון של אלומיניום .

מבוא לחלונות אלומיניום

בעבר הרחוק כשאני ואשתי ההריונית 🙂 בנינו את ביתנו ולא כל כך הבנו את עולם האלומיניום על בוריו, כפי שאני והצוות של בונים בית מכירים היום (הצוות כיום מורכב כבר ממומחים עם עשרים שנות ניסיון בענף)  ,אז אני ואישתי בעבר עשינו אז את כל מה שאתם מתכוונים לעשות היום בתהליך הבניה שלכם: הלכנו לייעוץ של קליל, קיבלנו ייעוץ על תוכניות האלומיניום שהאדריכלית הפיקה לנו אך מה שאז לא הבנו זה שחוץ מהפרופילים שעליהם קיבלנו ייעוץ ישנם עוד כל כך הרבה תתי מערכות שלא שמנו עליהם דגש כלל , סוג התריס וחברה מייצרת , סוג המנוע , סוג הזכוכית ועוד ועוד….. אז כשהגיע שלב בחירת קבלן האלומיניום פשוט הלכנו כמו ״עיוורים״ אחרי ההפניה של קליל אחרי שלושה קבלנים מורשים ולבסוף בחרנו אחד וזאת לאחר שקיבלנו הצעת מחיר ״יפה״  שלאחר מכן התבררה כשגויה , עשינו משא ומתן שהיום אני יודע שהיה משא ומתן שלא הרווחנו ממנו כלל.

מה שלא עשינו אז, אני אפציר בכם לעשות היום בתהליך שלכם וכאן אני מכוון אתכם לדרך הנכונה באמת. יש המון מה לדעת ולהבין …!

ישנם אלפי קבלני אלומיניום – לא ידענו איך לבחור קבלן ויש מה לדעת.

מה לא עשינו בצורה נכונה:

  1. לא בדקנו טוב טוב את קבלן האלומיניום מכל ההיבטים , הטכניים והכלכליים (זה שהוא מורשה לא אומר שום דבר , שלנו פשט את הרגל והשאיר עשרות לקוחות ללא אלומיניום בביתם!)
  2. לא בדקנו בכלל יצרנים וקבלנים נוספים בשוק כגון אקסטל ואלובין שהם כלל לא נופלים מקליל ברמת האיכות.
  3. לא חקרנו את הצעת המחיר של קבלני האלומיניום , לא השווינו תפוחים לתפוחים ולא הגדרנו מפרט של מה שאנו  מקבלים לבסוף חוץ מהפרופיל (סוג וחוזק מנועים , סוג תריסים ויצרן התריסים , פרזול , צביעת הפרופילים ועוד ……)

לשמחתי לא הייתי מוכן לשלם מקדמות, שילמתי רק לפי התקדמות וניצלתי מפשיטת הרגל של קבלן האלומיניום שלי אך בונים נוספים נפלו כאן .

אז כדי שתלמדו דברים שנכתבו בדם ומניסיון, תקראו ותנסו להפנים את מה שאני אכתוב לכם כאן ואת הצעדים שתבצעו להגדרת מפרט האלומיניום שלכם בזמן תכנון  תוכניות האלומניום, בניית תקציב האלומניום ובחירת קבלן אלומיניום – כזה שייתן לכם את המחיר הנכון ביותר עבור הבית שלכם כדי שלא תקבלו סתם מחיר אלא שהוא יהיה מותאם לאיכות ולתפקוד שאתם מצפים ממנו. האמינו לי , יש המון ״משחקים״ בתחום כדי לצייר לכם תמונה יפה על לא כלום….

סדרת מאמרים זו תעזור לכם לבצע קבלת החלטות שיחסכו לכם בהתנהלות נכונה המון כסף ויאפשרו לכם באמת לקבל מוצר מותאם תפקודית ואיכותית עבור הבית שלכם .

חשוב לזכור: פרופיל האלומיניום הסופי שיותקן אצלנו בבית ואופן תפקודו השוטף לא כולל בתוכו רק את הפרופילים  של היצרן שבחרנו, אלא גם את איכות הקבלן ושאר המערכות שמתלוות אליו !

  • נלמד שאם לא נתקצב נכון את האלומיניום מבעוד מועד, נתקל בהצעות מחיר שמעל לרמתכם הכלכלית, מה שיביא אתכם לבסוף להתפשרות ברמת קבלנים, איכות המוצר הסופי ורמת ביצועו תהיה ירודה  והשירות שתקבלו יהיו לקוי .
  • נלמד מתי ואיך לבצע ניהול משא ומתן מול הקבלנים בכדי להצליח במשא ומתן שלכם , הליכה במועד מוקדם מידי לקבלנים פוגעת בכם בסופו של דבר.
  • נלמד למה כדאי להשקיע בבידוד החלונות ולמה חשוב לבחור את סוג הזכוכיות המותאמות לכם. עולם הזכוכיות הוא תחום מורכב עם איכויות מאוד משתנות ששם הקבלנים יודעים היכן לחסוך עליכם כיוון שזה תחום שאינו מוכר ומובן לרוב האנשים או שלא נותנים עליו מספיק את הדעת.
  • נלמד כיצד יש לבדוק את הקבלנים כדי לוודא שהם לא חוסכים עליכם במנגנוני החלונות, קרי: גלגלים , גומיות ועוד.   זה נושא מאוד חשוב שמשפיע על איכות המוצר הסופי. בביתכם.
  • נלמד להשוות בין תפוחים לתפוחים בהצעות המחיר , לעיתים דווקא הצעה שיקרה יותר מההצעה הכי זולה דווקא הכי נכונה עבורכם וגם בסוף עם מפרט עשיר יותר ולכן ״זולה״ יותר. נבין איך לבחור את הקבלנים , איכותם , שירותם כדי לדעתם שאתם בידיים טובות ולא אצל קבלן ״טנדר״ שאולי היום עובד אבל מחר תחפשו אותו ….
  • אכתוב טיפים מנצחים למי שרוצה להצליח עם פרויקט האלומניום . (בסוף הכתבה) .  (:

יש לכם הזדמנות מצויינת ללמוד כאן המון, אז אל תותרו, השקיעו בעצמכם, תקראו וכך תחסכו לא מעט כסף. ….:-) בסדרת מאמרים זו זו אסביר לכם בדיוק מה אתם צריכים לעשות כדי להצליח להתנהל בתבונה בג’ונגל של עולם האלומיניום ….

תזכרו כי מדובר במוצר השלישי הכי יקר בבית שלכם

אז קדימה!!! מ-ת-ח-י-ל-י-ם:

עולם האלומיניום בישראל

היום אצל כל הבונים שגורה המילה :”קליל” שהוא בעצם אחד מהיצרנים של פרופילי אלומיניום הקיימים בארץ. כל היצרנים השונים, מייבאים גלילי אלומיניום ובעזרת תהליך ייצור מסויים “מושכים” אותם לפרופילי אלומיניום עפ”י דגמים עיצוביים שונים.

התפלגות של עולם האלומיניום בבניה הפרטית בהערכה גסה.

אותם פרופילים מועברים ל-6 מחסני אלומיניום גדולים ברחבי הארץ. ממחסנים אלו, קבלני האלומיניום קונים את אותם פרופילים (עפ”י משקל) ומייצרים בבית המלאכה שלהם את חלונות האלומיניום שלכם . כל קבלן מייצר לכם את החלונות ע”פ הניסיון שלו והיכולות שלו, בהתאם למיומנות והכישרון של צוות העובדים שלו וכמובן שהדבר תלוי גם ברמת המכשירים שהוא מחזיק במפעל.

חשיבות התכנון והבידוד

אלומניום זו מערכת וחוץ מאותם פרופילים מסתתרים לא מעט דברים מערכות ומנגנונים נוספים ולא הכל מסתכם בפרופיל עצמו , חשוב שתבינו שמה שמאפיין את הפתחים אצלכם בבית העתידי זה התיכנון האדריכלי בכלל ….. אתם צריכים להבין שעם כל הגדלה של גובה החלון שלכם,  אתם מייקרים  למעשה את עלות הפתח ואת עליות הבניה שלכם. כבר מלכתחילה אלומיניום זה התחום השלישי היקר ביותר בבית שלכם אחרי שלד ומע”מ (כן , מע”מ, לא לשכוח אותו ).

ככל שהשטח של הפתחים גדול יותר,  אתם באופן טבעי מייקרים את כלל המעטפת של הבית שלכם ומדובר בלא מעט כסף , כי עלות קיר בלוקים זולה משמעותית מעלות של מפתח חלון או וטרינה.

אז לפני שבכלל ניגשים להצעות מחיר אתם חייבים להגיע מהמקום התקציבי שלכם , כלומר אתם חייבים לדעת כמה כסף יש לכם בכלל עבור כל מפרט האלומיניום שלכם כי משם הכל מתחיל ….

תמיד ולפני הכל אתם צריכים למצוא את האיזון הנכון בין היכולות שלכם לבין גודל הבית ועלות המטר (עלות המטר = איכות המוצר) וכאן הטעות הגדולה של כלל הבונים שאינם מבינים עד כמה השוק הזה מורכב ופרוץ

לדוגמא , אתם יכולים לבחור פרופיל מסויים עבור כלל הבית  ואתם יכולים גם לבחור פרופיל אחר שווה ערך ועל אותם פתחים תשלמו עשרות אלפי שקלים יותר ולאו דווקא בצדק… כלומר יש עוד המון פרופילים זהים בדיוק באותה רמה ועוד מערכות זהות מה שיכול להוזיל לכם את העסקה הכוללת ולקבל אותה איכות בדיוק.

ולכן אתם חייבים להבין את החשיבות של נושא הפתחים ואת המשמעות של האלמנטים השונים הקיימים כגון פתרונות תרמיים ואקוסטיים שמלווים את הפתחים , כי אנו נתקלים בלא מעט בונים שמשקיעים בבידוד הבית,  אך אינם נותנים דגש על בידוד המפתחים ואז הם מאבדים את כל יעילות הבידוד הכוללת של הבית, שהשקיעו בה כסף רב..

בצילום תרמי הבא ניתן לראות שהחלונות בבית זה אינם מבודדים כלל….

אדום –  חלקים שאינם מבודדים

ירוק – חלקים מבודדים תרמית

חשוב להבין שאחת החוליות המרכזיות בבידוד הבית שלכם זו מעטפת הבית וברוב הבתים כיום הפתחים תופסים את רוב המעטפת… . חוקי הפיזיקה פועלים בעקביות ובאופן תמידי ולכן שתי סביבות סמוכות תמיד “ישאפו” להשוואת הטמפרטורות ביניהן (כגון הטמפרטורה שמחוץ לבית ובתוך הבית) ולכן תפקידנו לא לאפשר זאת. אז מה שקורה היום זה שאנו בונים ומשקיעים בבנייה עם בלוקים מבודדים , את הבטון אנו מבודדים בעזרת לוחות אדקס , בגגות אנו משקיעים בבידוד תרמי ,  אך אם האלומיניום אינו מטופל כלל אז באופן תפקודי הבית שלנו בכללותו אינו מבודד מבחינה תרמית וכל הכסף שהשקענו בבידוד  יורד לטמיון.

חשוב להבין שהפתרונות התרמיים האלו אינם באים רק מהפרופיל עצמו (פרופיל תרמי או PVCׂ) אלא גם מסוגי הזכוכית שאתם מתקינים. לכן חשוב קודם כל להתחיל מההיבט הכלכלי ומאיכות החיים שלכם ולא סתם “לתכנן” פתחים, אלא לבצע חשיבה והכנה מקדימה של צרכים ויכולות לפני שבכלל “סוגרים” את תיכנון האלומיניום לבית.

לצערי לא מעט בונים מוקסמים מהתכנון וכמות הפתחים שהאדריכל תכנן להם, אך הם אינם מבינים (וגם האדריכל אינו מבין לעומק) את המשמעות הכלכלית האדירה מאחורי כל תכנון שכזה .

החשיבה ההתחלתית חייבת להיות על הפרוגרמה הכללית שלכם, עוד לפני הפגישה עם האדריכל..

חשוב להבין שכיום יש מגוון אפשרויות מבחינת איכות וטיב של: פרופילים , זכוכיות ושאר אלמנטים תפקודיים שכיום אתם לא מבצעים עליהם כלל חשיבה בזמן הבחירה!!!. חשיבה כזו תיתן לכם בסופו של התהליך איכות מוצר גבוהה, בית נעים ומבודד ותחסוך לכם בסוף גם לא מעט כסף מיותר שהייתם מוציאים אם לא הייתם משקיעים מחשבה בנושא.ֿ

קבלנים ,הצעות מחיר ומשא ומתן

בנוסף בפרק 5 נדבר בנוסף על אופן בחירת קבלן אלומיניום , לא כל קבלן יכול לבצע כל דבר , אני והצוות רואים לא מעט בונים שסוגרים מול קבלני אלומיניום שבעצם הם כלל לא מתאימים מקצועית לטפל באותו בית ולכן אומנם המחיר אולי היה מפתה ללקוח אך אליה וקוץ בה וחבל….כי זה הרבה עניין של ניסיון וצוות מיומן שכאשר חסרים שני אלו הצרות מגיעות. יש לא מעט בונים שנפלו ומצטערים על הבחירה של קבלן האלומיניום בדיעבד, או שמצטערים על צורת הביצוע והתקלות שבאות בעקבות בחירה של קבלן כזה שאינו מתאים, רבות ומכאיבות, ללב ולכיס. חברים יקרים, לא חסרים ליקויים בעולם הפתחים, רואה כאלו יום יום לצערי. אנא מכם היזהרו!

אז לפני בחירה של קבלן צריך להסתכל על איפיון הצרכים שלכם מבחינה עיצובית ועל השירות ואופן התפעול שתקבלו מהמוצר, יתרונות ומגבלות של כל פרט אותו אתם בוחרים. כגון:  יש יתרונות בפתחים בגובה סטנדרטי על פני פתחים גבוהים או גבוהים מאוד והשימוש היום יומי שלהם פשוט ונוח יותר לתפעול.  אם אתם מבצעים וטרינה גדולה מאוד ויש לכם ילדים קטנים בבית שלא מסוגלים לפתוח אותה אז היה כאן כשל באיפיון הצרכים שלכם . (יש גם פתחים חשמליים כיום ). אז חשוב לשים דגש על מפרט הפתח שלכם וחוץ מהפתח צריך לשים דגש על איפה יושב התריס , האם בכלל יש תריס? צאלון ? איזה ארגז סמוי ? איזה מנוע ? מה מתאים לאן ?

ואם יש תריס אז באיזה תריס מדובר ? יש מגוון של תריסים ממגוון של חברות , איכותיות יותר או איכותיות פחות ובפתח חלון אחד יש אינספור משתנים שצריך לקחת בחשבון , אתם לא משלמים לקליל אתם משלמים לקבלן האלומיניום שלכם שבעצם אותו קבלן קונה את הפרופילים ממקום אחד , זכוכית ממקום אחר , מנוע וכך הלאה….והוא למעשה “קבלן המפתח” של עולם האלומיניום שלכם . ובעסקת החבילה הכוללת, אם לא תדעו לדרוש את המפרט הנכון, הקבלן אלומיניום יכול לדחוף לכם “הפתעות” שלא תדעו על קיומם עד שמשהו לא יעבוד כמו שצריך.

בנוסף לא כל חותמת מאשרת מה מייצרים בארץ ומה מייבאים מחול.

תכנון מפרט המפתח שלכם מתחילה בהחלטה על הסגנון העיצובי של הבית… האם הבית שלכם יהיה מודרני ? כפרי ? תעשייתי ? מה שישפיע על סוג הפרופיל שלכם.

ב-10-15 שנים האחרונות הסגנון העיצובי של הבתים השתנה לגמרי. פעם היה מקובל לחלק את הבית לחלקים מרובים יותר ומפתחים קטנים יותר וכיום הבית בעל חלל “פתוח” יותר, תקרות גבוהות וכפולות דבר שיצר תשתית לביצוע מפתחים גדולים הרבה יותר וסגנון עיצובי הכולל הרבה יותר חלונות שמכניסים את החוץ לפנים הבית (סוג של אקווריום) מה שייקר את מפרט האלומיניום הכולל

כלומר, אחוז החלונות והוטרינות, מכלל המעטפת הכוללת של הבית, גדל באופן משמעותי .

אז מה שקורה תכלס בשטח שמצד אחד אנו הבונים מקבלים ייעוץ מיצרן ומצד שני אנו מקבלים הצעת מחיר ממתקין ובתפר הזה יש פערים כספיים מאוד מאוד גדולים וזה מאוד מאוד תלוי מתי קיבלתם את ההצעה , אם לא קיבלתם את ההצעה על תוכניות סופיות לביצוע, הפערים התקציביים שלכם יילכו ויגדלו ככל שתתקדמו למכרז אלומיניום. הסיבה לכך היא שאחת הטעויות הנפוצות של בונים היא לגשת לקבל הצעת מחיר בשלב הסקיצות או הגרמושקה , אותו קבלן “מזהה” שהעסקה עדיין מאוד רחוקה ממנו ולכן הוא לא “משקיע” בהצעת מחיר אמיתית ולכן אתם מקבלים סתם “מספר” שלא מייצג כלום כי אותו קבלן לא מתייחס ולא יתייחס לעולם ברצינות לבונה שאינו מגיע אליו לביצוע עסקה אמיתית . בנוסף, אותו ייעוץ שקיבלתם מיצרן מסויים מוגבל (כי אפשרויות הקבלן הרבה יותר נרחבות מיצרן במגוון המוצרים)  ולבסוף כשהולכים לקבל הצעת מחיר אמיתית מקבלן שהמגוון שלו בעסק הרבה יותר רחב אז אותו קבלן מכין הצעת מחירחדשה לגמרי ללא התייחסות לייעוץ  שקיבלתם מהיצרן.

בדרך כלל אף בעל מקצוע לא סומך על בעל מקצוע אחר שבא לפניו ונוצר מצב שכל האפשרויות פתוחות. כלומר, אותו יצרן שבאתם אליו בתחילת הדרך לא באמת מציג לכם את כל האפשרויות בשוק, ולכן אותו קבלן ביצוע שבאים לקבל ממנו הצעה למפרט הסופי בונה לכם מפרט משלו. תמיד כשמגיעים להצעות מחיר סופיות יורדים יותר לפרטים ופתאום אתם מקבלים מגוון רחב מאוד של אפשרויות, הרבה יותר אפשרויות מאשר בייעוץ הראשוני של היצרן.

כיוון שפתחים זה תחום  מאוד מורכב עם מגוון אפשרויות עצום (ישראל משופעת במוצרי חו”ל ) אז חשוב לרדת לעומק הרצוי בזמן הצעות המחיר .

לכן המסקנה המתבקשת היא:  לא למהר “לשרוף” את עצמכם בשוק ,יש לגשת  למכרז אלומיניום לאחר בחירת קבלן שלד/מפתח בלבד על תוכניות סופיות לביצוע . תוודאו שהפער בין קבלת ההצעות לקבלת ההחלטה שלכם וחתימה על חוזה לא יעלה על חודש/חודש וחצי!

בצורה כזו הקבלנים מתייחסים אליכם נכון יותר , מתמקדים בכם כי שווה להם להשקיע בכם ! ההצעות שתקבלו יותר נכונות ויותר ממוקדות ! והמחירים שתקבלו יהיו הרבה יותר מידתיים כי הקבלן רואה אתכם כלקוח פונציאלי ולכן מתייחס אליכם בהתאם.

במידה ותגיעו אליו לא בשלב המתאים , הוא ייראה בכם מתייעץ פונציאלי וכזה שרק בא לבדוק הצעת מחיר אז היחס יהיה בהתאם והמספר בהתאם , אף קבלן לא רוצה לבזבז זמן אז אולי הוא לא יסרב לכם אבל לא יתייחס בהתאם ובעומק הרצוי .

עוד טיפ חשוב: בזמן הצעות המחיר יש לקחת 4 אלטרנטיבות וגם הבחירה הזאת צריכה להיעשות  בחוכמה כיוון שיש רמות ביצוע שונות בענף ואי אפשר לקחת קבלן “טנדר” ולהשוות אותו לחברה מסודרת , קיים פער איכות וביצוע ולכן חשוב לקחת הצעות מחיר ממקומות רציניים בלבד.

האם אתם לוקחים מ-4 קבלנים שווים באיכות שלכם מבחינה מקצועית ? כי אם לא, אז אתם יורים לעצמכם ברגל .וכמו שצריך לדעת לבחור אדריכל כך צריך לבחור קבלן אלומיניום שיתאים לפרוייקט שלכם. בונה שבונה במיליון ובונה שבונה בשלוש מיליון לא ייקחו את אותו אדריכל כי יש רמות שונות של אדריכלים, כך גם יש לברור בקפידה את קבלני האלומיניום.

כי אני לא מכיר אדריכל לדוגמא שמקבל 30 אלף שקל שכר טירחה ומוציא לבונה ספר פרטים עד הסוף כי מדובר במאות שעות ואם הוא יעשה כך הוא יפסיד כסף אז כך זה גם באלומיניום ישנם קבלנים שמספיק להם טנדר, ההוצאות הקבועות שלהם מאוד נמוכות והם יודעים לעשות “בערך” ומבחינתם זה המוצר שתקבלו. לעומת זאת, יש קבלנים שכבר עובדים 20-30 שנה, שהתמחו במה שהם עושים, הם יודעים לתת מוצר איכותי ומדויק, יודעים לתת שרות וביטחון עתידי ולכן הם אינם יכולים לקחת את אותו סכום שהאחר שעובד “בערך” לוקח על אותו פרופיל. לכן צריך לדעת למי לגשת וממי לקבל הצעת מחיר. אם ההצעות לא יהיו שוות ערך אז לא עשינו כאן דבר, כי אולי נקבל את אותו מספר דגם של פרופיל אבל לא את אותה נראות, לא אותה איכות , אותם אביזרים ולא נקבל את אותו שירות, כך שבמכלול אנו עלולים לצאת מופסדים.

איכות מוצרי האלומיניום שבביתכם ורמת הביצוע שלהם משפיעים באופן ישיר גם על איכות החיים שלכם: יש מסילות,  גלגלים  ומעצורים איכותיים ופחות איכותיים ועוד אינספור אלמנטים שהקבלן הזול חוסך בהם על חשבונכם כיוון שניתן לקחת הצעה של 200,000 ולהוריד אותה ל-;150,000 בחיסכון של אלמנטים כאלו ואחרים . כך שבעצם לא חסכתם כלום. רק הורדתם את איכות המוצר שבבתכם וקיצרתם את אורך חייו התפקודי כך שהצרות יתחילו להופיע אחרי זמן יחסית קצר למוצר שאמור להיות עשרות שנים בביתכם.

ותזכרו דבר אחרון שאף קבלן  אינו מוריד מהרווח שלו וכולם מורידים מהאיכות של המוצר שלכם ובמקומות שאתם לא רואים ,אומנם יכול להיות שלא תראו אותה בשנה הראשונה לחיי הבית אבל לאחר מכן בטח שכן…

ולכן בסוף צריך להתסכל על הצד הארוך טווח ולהתמקח במו”מ על המחיר האמיתי ולא להוריד את המחיר מעבר לסכום של ההנחה, כי כולם כבר הכינו את ההנחה מראש, כי אנו מדינה של “הנחות”. כשעושים מפרט מאוד מדוייק,  מקבלים 4 הצעות שיווניות. כאשר אני מסתכל ובו 4 הצעות שבונה קיבל וקיימים בניהם הפרשים, אחרי שאלות ובירורים מסתבר שהזול הוא לא סתם זול ….

מפרטים

לצערי מה שחסר כיום בשוק הוא מפרט מפורט של האדריכל (שלא בקיא בכל פרטי האלומניום) לגבי כל הפרטים הכי קטנים שקשורים לעבודת האלומיניום שלכם. חוסר במפרט מדוייק יוצר מצב שמקבלים לאותן תוכניות אלומיניום שיצר האדריכל, 4 הצעות שונות מקבלני אלומיניום שונים שהן אינן שיויוניות, כיוון שעל תוכנית אדריכל (שהיא די כללית) קבלן האלומיניום מחליט על המפרט לפי ראות עיניו ולכן כל הצעה היא משהו אחר לגמרי ותפוח אחר לגמרי .כמו שאני לא רוצה שקבלן מפתח יחליט בשבילי על מפרט כך גם בעולם האלומיניום , אני לא מעוניין שקבלן האלומיניום יבנה בשבילי מפרט על פי שיקול דעתו בלבד.

לפיכך, אתם חייבים שיהיה לכם מפרט אלומיניום מדוייק לפני שיוצאים למכרז אלומיניום כדי להוריד את כל הפרשנויות (כי ברגע שיש פרשנות אין לכם מושג מי יקר ומי לא ).
אין תחליף למפרט אלומיניום אחרי שלב תוכניות העבודה (1:50) ורק עם זה יוצאים למכרז , כל דבר אחר יוביל להחלטות לא נכונות בבחירת הקבלן אל מול איכות ושירות.

בדרך כלל מניסיון לאחר השוואה של הצעות מחיר זה כל פעם מדהים אותי מחדש את “המשחקים” שקבלנים עושים כדי לזכות בעבודה וכן , תמיד האיכות אצלכם בבית נפגעת עקב כך כי רוב הבונים אינם מסתכלים על תוכן ההצעה אלא רק על המספר הסופי .ואם הם היו מסתכלים על התוכן הם היו מזהים את המפרט הנחות ביותר .

המטרה הסופית שלכם היא להגיע עם מפרט מדוייק וזהה ל-4 קבלני אלומיניום, שנמצאים באותה רמת מקצועיות. רק אז, כשקיבלנו את הצעות המחיר, שניתנות להשוואה ביניהן, אנו יוצאים למו”מ , אנו תמיד נפסול 2 מההצעות ונישאר רק עם ה-2 שהם המידתיות ביותר ועליהם אנו נתמקח עד שנסגור עם אחד מהם, כמובן רק לאחר שהגענו אליו לעסק (שני בני הזוג) כי הצד האמוציונלי קובע מאוד במו”מ.כלומר החיבור האישי וניראות העסק ואז תגיעו לקבלן הסופי שאיתו אתם רוצים לצאת לדרך וניתן יהיה לשנות או לא לשנות את המפרט ובסוף גם לסגור הנחה לסגירה על ההנחה הראשונית. ורק כך יוצאים לדרך, עם הקבלן שיצר אצלינו את בסיס האמון הגדול ביותר והנגיש לכם את המחיר הנכון ביותר (וזה לא אומר בהכרח המחיר הכי נמוך) .

זו הדרך הנכונה .

בלי שום קשר ובכל תחום, אל תדברו על המחיר הנמוך ביותר אלא תדברו על המחיר הנכון ביותר שמשקלל איכות ושירות כמובן בהנחה שיש לכם אומדן תקציבי שביצעתם בתחילת הדרך, ואליו ניתן להשוות את המחיר שקיבלתם כדי לוודא שאתם עומדים ביעדים. זו למעשה נקודת הציון שלנו במכרז האלומיניום (ובכלל בכל המכרזים) מה שנותן לכם גם אפשרות השוואה בין תוצאות המכרז לתקציב שלכם ושומר עליכם מפני חריגות מיותרות  בתהליך הבנייה..

במידה ואין אומדן תקציבי אז אין נקודת ייחוס אלא רק את תוצאת המכרז שציינתי וכך לא תוכלו לדעת האם הגעתם למחיר הגיוני.

בסוף בהשקעה גדולה מאוד שווה להתאמץ ולעשות את כל כברת הדרך הנכונה הזו כי בסוף זה מביא לכם לא רק לחיסכון אלא גם איכות ושירות כי … אתם בסוף גרים בבית , עסקת אלומיניום ממוצעת כיום היא בין 120 ל-150 אלף שקלים אז אפשרי בהתנהלות נכונה לחסוך 15-20 אלף שקלים וגם לקבל איכות גבוהה וזה לא מעט כסף ולכן לכו בדרך הנכונה , קיצורי דרך רק יפגעו בכם.

סיכום

  1. כפי שקראתם עולם האלומיניום לא כולל בתוכו רק את הפרופילים אלא זו מערכת מורכבת שחוץ מהפרופילים קיימים עוד המון תתי-מערכות שמרכיבות אותו.
  2. למדתם שאם לא תתקצבו את האלומיניום מבעוד מועד אתם תתקלו בהצעות מחיר שמעל לרמתכם הכלכלית מה שיביא להתפשרות ברמת קבלנים והאיכות ובסוף לביצוע ושירות לקויים.
  3. ניהול משא ומתן מול הקבלנים אמור להתבצע ממש לקראת עליה לשטח ובצורה נבונה כדי להצליח במשא ומתן שלכם , הליכה במועד מוקדם לקבלנים פוגעת בכם בסופו של דבר.
  4. תשקיעו בבידוד החלונות וסוג הזכוכיות שלכם , זכוכיות זה תחום מורכב עם איכויות מאוד משתנות שהקבלנים יודעים היכן לחסוך עליכם .
  5. מנגנוני החלונות קרי גלגלים , גומיות ועוד הם נושא מאוד חשוב שמשפיע על איכות המוצר הסופית , המון קבלנים חוסכים כאן מבלי שאתם יודעים כלל.
  6. תמיד תשוו בין תפוחים לתפוחים בהצעות המחיר , לעיתים דווקא הצעה שיקרה יותר מההצעה הכי זולה דווקא הכי נכונה עבורכם .
  7. בידקו את הקבלנים , איכותם , שירותם כדי לדעתם שאתם בידיים טובות ולא אצל קבלן ״טנדר״ שאולי היום עובד אבל מחר תחפשו אותו ….

במאמרים הבאים אסביר לכם איך תתעדפו את סוגי הפרופילים כלפי התקציב שלכם כי זה סופר חשוב. כמו שאתם הולכים לקנות רכב חדש היום ובמידה ויש לכם 100-150 אלף שקלים לרכב תסכימו איתי שלא תיכנסו לסוכנות יגואר או אאודי כי ברור לכם שתחרגו מכך , בעולם הבניה עקב חוסר הבנה גדול המון בונים מתכננים ורוצים לבצע יגואר כשיש להם תקציב של רכב משפחתי ולא רכב יוקרה אז במאמרים הבאים נעשה סדר נוסף עבורכם כדי שתוכלו לגשת לקבלנים על פי התקציב שלכם ועל פי האופי העיצובי של הבית שמתאים לכם ..

ככל שרמת הידע שלכם תעלה כך תוכלו לשאול את השאלות הנכונות וזו ההצלחה של כולנו ואני מאמין שאחרי סדרת המאמרים שאעלה ובתקווה שתקראו אותם ותבינו טוב יותר את עולם האלומיניום כך תוכלו להצליח יותר ולחסוך יותר לא רק כסף אלא גם עוגמת נפש.

וקצת גאווה אישית – אחרי לא מעט פגישות יעוץ עזרה עם משפחות מהקהילה אני והצוות ממשיכים לסייע לכלל הקהילה ופשוט כיף לדעת שמצליחים לסייע לכלכך הרבה בונים.

שמח וגאה גם שבונים בית קיבלה את תו אמון הציבור כיוון שבדקו וראו שבונים בית רואה רק את ההצלחה שלכם לנגד עיננו.

עם 25 שנות ניסיון בענף והכרה של ענף הבניה ושל כל ה״טריקים״ של הענף על הבונים ועם מפגש ושיח מול אלפי בונים  אנו כאן כדי לסייע לכם ולהעביר לכם את הידע הזה בשירות ישירות אליכם אז המון בהצלחה

שלכם,וניפגש בפרק הבא 🙂

תומר חן ריחאנה

לייעוץ תקציב בניה ראשוני חינם
צ'אט מומחים
בונים בית
כניסה לפרופיל אישי
זכור אותי
כניסה לחשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
התחברות עם:
הצטרפות לקהילה
מצטרפים ומקבלים
לוח פעילות לפי שלבי בניה או שיפוץ
צירוף לקבוצת וואטסאפ איזורית
הטבות בלעדיות לחברי קהילה
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות
שדה חובה אימייל שגוי
על הסיסמה להכיל לפחות: 8 תווים אות 1 גדולה מספר
הרשמה לניוזלטר
צור חשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

כבר רשומים באתר?
שכחתם את הסיסמה?
אין בעיה. רשמו כתובת דוא”ל ונשלח אליכם לינק לאיפוס סיסמה.
איפוס סיסמה
נזכרת בסיסמתך?
לקוח יקר,
יש לאמת את הנייד שלך ושם מלא.
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות

קראתי ואני מאשר את התקנון

שלח קוד אימות
בונים בית פועלת בשביל לבחור בקפידה את אנשי המקצוע המומלצים ולאפשר לך להינות מספק בעל המלצות וניסיון לפרויקט שלך.
כבר רשומים באתר?
רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
לקוח יקר,
קוד האימות נשלח לנייד שלך:
קוד האימות שקיבלתי הוא:
שדה חובה
שליחה ביטול
לא קיבלת קוד אימות? לשלוח שוב