דמו תקציב בנייה חינם 03-9440467

תשתית גז לבית פרטי

תומר חן ריחאנה
מייסד מיזם "בונים בית" עבור קהילת הבונים והמשפצים
נובמבר 21, 2018 מאמר תוכן

בין אם בכוונתך לשפץ בית קיים ובין אם לבנות בית מראשיתו, תכנון מוקדם הוא שם המשחק. הקפדה על תכנון נכון, בדגש על תשתיות המבנה – שלד, חשמל, אינסטלציה וכדומה – עשויה למנוע עגמת נפש, שעלולה להימשך שנים ארוכות.

ומה לגבי תכנון תשתית הגז? לא תמיד מוקדשת תשומת הלב הפרטנית הראויה לנושא חשוב זה. אולם, תכנון נכון מראש, על בסיס היכרות עם הנושא וידע מקצועי – עשוי להקנות לך, בראש ובראשונה, בטיחות, בטחון ושקט נפשי.

מעבר לכך, תשתית גז שתוכננה מראש והונחה כראוי, מאפשרת הנאה מירבית ממגוון מוצרים מתקדמים צורכי גז התורמים לאיכות החיים והפכו בזכות כך בשנים האחרונות למוצרי חובה בכל בית.

לכן, כבר בעת תכנון הבית שלך, כדאי שתכיר את מגוון השימושים האפשריים במקור אנרגיה זה, את המכשירים המתקדמים הפועלים בגז ואת התשתית הנדרשת  לכל אחד מהם כדי לפעול בצורה אופטימלית בביתך.

 נקודת גז לבישול (לצורך חיבור כיריים גז / תנור משולב).

כיריים הפועלות בגז היו ונשארו אמצעי הבישול המרכזי במטבח, בעיקר בשל  מחירן לעומת כיריים חשמליות ואפשרות השליטה בעוצמת החום לאורך תהליך הבישול. השימוש בכיריים גז הוכיח עצמו לאורך שנים רבות וברוב הבתים אכן פועלות כיריים כאלה. בשוק קיים מגוון רחב של מוצרים באיכויות שונות, בגדלים שונים, בעלי מספר משתנה של ראשי גז ועם משטחים מסוגים שונים (נירוסטה, זכוכית ועוד).

מיקום: לרוב תמוקם נקודת הגז לחיבור הכיריים בסמוך אליהן – על גבי הקיר או בתוך ארון המטבח.

  נקודת גז לחימום מים (לצורך חיבור מחמם מים)

מכשיר זה הפך בשנים האחרונות למוצר חובה בכל בית. מאות אלפים כבר התקינו אותו ומספר המשתמשים עולה משנה לשנה. יתרונותיו ברורים: הוא מספק מים חמים באופן מיידי וללא הגבלה בכל אחד מברזי הבית, גם בעת צריכה במקביל ממספר ברזים. המכשירים המתקדמים בשוק מצוידים במערכת בקרה חכמה לשליטה על פעולת המחמם ועל טמפרטורת המים.

יודגש כי המכשיר מתחיל לפעול רק כאשר טמפרטורת המים הנכנסים אליו נמוכה מהטמפרטורה הרצויה. לפיכך, החימום מתמקד רק בהשלמת הפער בין הטמפרטורות ורק בעבור כמות המים הנצרכים בפועל באותה עת.

יצוין כי בחירה מראש במחמם מים המסונכרן עם מערכת חימום המים הסולארית (דוד השמש), תאפשר חיסכון משמעותי בהוצאות האנרגיה.

מיקום: נקודת גז למחמם מים תותקן מחוץ למבנה או בחדר השרות בהתאם לסוג המכשיר שיבחר.

נקודת גז למייבש כביסה (לצורך חיבור מייבש כביסה)

הלהיט בשנים האחרונות ,מייבש כביסה בגז מהווה אלטרנטיבה מעולה למייבש הפועל בחשמל, ממספר סיבות עיקריות: האחת, ייבוש הבגדים נעשה בכמחצית מהזמן הנדרש לייבוש אותה כמות של כביסה במייבש חשמלי – דבר המביא לחיסכון משמעותי בזמן. השנייה, שמירה מיטבית על איכות ונראות הבד העובר ייבוש. מאחר והמייבש אינו מייצר כמעט חשמל סטטי, הפגיעה בסיבי הבד בעת פעולתו הינה מינימאלית. השלישית, הבגדים נותרים כמעט ללא קמטים.

מיקום: נקודת גז למייבש כביסה תמוקם בחדר השירות או בחדר הכביסה.

  נקודת גז לחימום חלל (לצורך חיבור תנור גז או קמין)

קיימים תנורי חימום בגז ניידים או נייחים, במגוון גדלים והספקים המתאימים לחימום חללים שונים, וכן תנורי קמין הממוקמים באופן קבוע (ומצריכים ארובה).

בחירת תנור גז או קמין תיעשה בהתאם להעדפת הדייר, לגודל  החלל ולתנאי מזג האוויר השוררים באזור. בחירה נכונה והנחת תשתית מתאימה יאפשרו הנאה מחימום נעים ומפנק.

מיקום: נקודת גז לחיבור תנור גז או קמין תמוקם בסלון או ליד פינת הישיבה.

נקודת גז למנגל (לצורך חיבור מנגל גז).

קיים מגוון רחב של מוצרים שנועדו להבערת אש לצרכי בישול וצלייה מחוץ לבית. הם מוצעים בגדלים שונים ומחומרים מגוונים ולכל מכשיר מערכת הפעלה המאפשרת שליטה בעוצמת הלהבות. במכשירים מסויימים אף מותקנות כיריים גז לבישול.

מיקום: נקודת הגז למנגל תמוקם לרוב בגינה, בסמוך למכשיר המנגל.  

תכנון ותזמון

לאחר שהחלטתם אלו נקודות קצה דרושות לכם והן הוטמעו בתוכנית האדריכלית, יש לפנות לחברת הגז שלכם לצורך תכנון תשתית הגז. התזמון המומלץ לעשות זאת הוא עם סיום השלד ותחילת העבודה על תשתית המים בבית.

יצוין כי קביעת מספר נקודות הגז עוד בעת התכנון האדריכלי היא חיונית, שכן החלטות שלא יתקבלו במועד זה, יהיה קשה יותר לממש במועד מתקדם יותר של הבנייה – במיוחד לאחר השלמת שלב הריצוף שכן צנרת הגז מוטמנת תחתיו.

בנוסף לתכנון מספר הנקודות, מיקומן וסוגן, יש להקפיד על בחירת צנרת גז מתאימה, כדי שהמערכת תוכל לספק את כל דרישות מכשירי הקצה. כל תיקון או תוספת בצנרת בשלבים מאוחרים יותר, ייפגעו במראה הבית בשל הצורך להתקינם בצורה חיצונית (שאינה מוטמעת מתחת לריצוף).

הצנרת צריכה להיות מונחת בקווים ישרים ככל הניתן ובאופן רציף כדי להימנע מחיבורים. אם בכל זאת יהיה צורך בחיבורי צנרת, יש לבצעם בהלחמה בלבד (קיים איסור על התקנת חיבור הברגה). כמו כן, חייבת הצנרת להיות מבוטנת, כלומר מוטמנת בבטון, לכל אורכה.

מספר נקודות הגז בבית

כמות נקודות הגז המומלצת לבית פרטי עומדת על 6-5 נקודות: לכיריים, לחימום מים, למייבש כביסה, לתנור חימום חלל, לקמין ולגריל גז. בנוסף, רבים מבקשים להתקין גם נקודת גז עבור כיריים במטבח האחורי, בין אם מתוכנן מטבח מסוג זה ובין אם יתכן וייבנה בעתיד.

יודגש כי כבר בעת תכנון תשתיות הגז, יש להחליט לא רק באיזה מכשיר ייעשה שימוש (מחמם מים, מנגל, כיריים) – אלא גם לדעת פרטים רבים ככל האפשר על המכשיר הספציפי הנבחר. כך ניתן למנוע הוצאות מיותרות בעתיד, על תיקון תשתית, הכנה שאינה מתאימה למכשיר, תכנון לקוי של מספר וגודל מכלי הגז ועוד.

לפיכך, כדאי ורצוי כי החברה המספקת את המכשירים צורכי הגז תהיה גם זו אשר תתכנן ותבצע את התשתית עבורכם.

 בטיחות, בטיחות ועוד פעם בטיחות

תכנון מערכת הגז חייב להיעשות על-ידי מומחים מוסמכים בתחום כמו גם התקנת התשתית אשר תתבצע על-ידי טכנאי גז בעלי רישוי מתאים – מטעמה של חברת גז מוכרת ובעלת מוניטין. טכנאים אלה יבצעו, בנוסף להתקנה, גם את כל בדיקות הבטיחות המתחייבות על-פי תקן – בדיקה נורמטיבית לאחר הנחת תשתית גז ובדיקת אטימות לפני אספקתו לבית. הליכה יד ביד עם חברה מוכרת ועם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, תבטיח את איכות צנרת הגז, ברזי הגז ואביזרים נוספים המחויבים בנשיאת תו תקן מטעם מכון התקנים.

 מיקום מאגר הגז

מיקום מכלי הגז חייב לעמוד בתקן ישראלי מחייב (ת”י 158, 2018), המפרט את מרחק הבטיחות המינימאלי מהמבנה, הנדרש כדי להגן על המשתמשים בגז:

  • 1.2 מטר מדלתות ופתחים בבית.

    • 0.7 מטר ממכשירים היוצרים ניצוץ חשמלי, כגון: מדחסים של מזגנים, מנועים, נקודות חשמל וכדומה.

    • 3 מטר מפתחי ביוב או מקומות נמוכים (כניסות למקלטים, חניונים וכו’).

בתכנון מיקום מכלי הגז, יש לקחת בחשבון את נושא הנגישות. רצוי כי עמדת המכלים תהיה בעלת גישה נוחה למחלק לשם החלפתם בבוא העת. מומלץ כי ימוקמו במקום שהגישה אליו אינה מחייבת פתיחת שער או דלת נעולים, אשר יצריכו נוכחות של אחד מבני הבית בעת הגעת המחלק. בנוסף, כדי לשמור על נראות ואסתטיות של חזית הבית, רצוי למקם את עמדת מכלי הגז במקום נסתר – לצד או מאחורי הבית.

 סוג הצנרת

יש לפעול, בראש ובראשונה, בהתאם לתקן המחייב כי צנרת גז העשויה נחושת, תהיה מצופה בצינור פלסטיק קשיח לשם הגנה. קוטר הצנרת נקבע בהתאם למוצרי הקצה שיחוברו אליה על-פי התכנון. חשוב להתאים בין אורך הצנרת, קוטרה וסוג הווסתים המשולבים בה, שכן לכל אלה יש השפעה על השגת לחץ הגז הנדרש לצורך הפעלת המכשיר בצורה האפקטיבית ביותר. תכנון לקוי יחייב מאוחר יותר שימוש בווסתים יקרים ולעיתים אף הנחת תשתית גז חדשה.

 מיקום מכשירים צורכי גז

ת”י 158, 2018, מתייחס בפירוט למיקום מכשירים צורכי גז וקובע כי יותקנו  במרחק מינימאלי של 0.5 מטר מדלתות, משקעים חשמליים, מפתחים ומירידות למרתף. כמו כן, מחייב התקן התקנת ברז גז לפני כל מכשיר.  במקרה של נקודות גז וחשמל סמוכות, מיקומה של נקודת הגז יהיה מתחת לנקודת החשמל. באם קיים אילוץ ונקודת הגז נמצאת מעל לנקודת החשמל, יש לוודא כי המרחק בין הנקודות יהיה לפחות 0.5 מטר.

 כיריים – קביעת נקודת הגז תיעשה בעת תכנון המטבח. יש לוודא כי קיימת נגישות לברז הגז (בהתאם לת”י 158, 2018), עליו יותקן צינור גמיש בעת  התקנת הכיריים על-ידי טכנאי מוסמך. כאמור, יש לוודא שנקודת הגז מרוחקת 50 ס”מ מנקודת החשמל.

קוטר צנרת הגז הנדרש לכיריים ביתיות (עד 5 להבות): “3/8.

מחמם מים – קביעת מיקום מחמם המים ונקודת הגז תושפע מסוג המחמם הנבחר. באופן כללי, על המכשיר להיות ממוקם בצמוד לסעפת הראשית ממנה מוזרמים המים החמים ולידו יש להתקין נקודת חשמל. בעת התקנת מחמם מים מחוץ לבית, יש לקחת בחשבון גם תכנון תעלת תקשורת לשלט רחוק, אשר ימצא כמובן בתוך הבית.

  • מחמם מים אטמוספרי (“מאולץ”) – יש להתקין אך ורק במרפסת או מחוץ לבית. חשוב לבחור במכשיר חזק ואמין אשר עמידותו בפגעי מזג האוויר לאורך זמן נבדקה והוכחה. רכישת מכשיר שאינו עמיד לפגעי אקלים תחייב התקנת ארון ייעודי להגנתו.
  • מחמם מים טורבו (עם ארובה כפולה) – ניתן להתקין בכל מקום בדירת המגורים (כולל במקלחת). הארובה חייבת לצאת דרך הקיר אל חלל חיצוני פתוח. אם המכשיר מותקן מחוץ לדירת המגורים, יש להגן על המחמם מפני פגעי אקלים (גשם, שמש ואבק), באמצעות ארון מכסה ייעודי.

קוטר צנרת הגז הנדרש למחמם המים: “5/8 או “1/2.

מייבש כביסה – החלל המתאים להתקנת מייבש הכביסה הינו בחדר השירות או הכביסה – כל עוד קיימת אפשרות להוצאת ארובה שרשורית אל מחוץ לבית (בדומה לארובה השרשורית הקיימת במייבש כביסה חשמלי). נדרש פתח אוורור בקוטר של 4 צול – זהה למייבש חשמלי. יצוין כי מייבש בגז הינו קטן ממדים יחסית וניתן למקמו מעל מכונת הכביסה או בסמוך לה.

קוטר צנרת הגז הנדרש למייבש כביסה: “3/8.

תנור חימום חלל – תנור גז/ קמין – מכשירים אלה ימוקמו על פי רוב בחלל המרכזי של הבית ולכן גם על ברז הגז להימצא על אחד מקירות חלל זה. יצוין כי ברז הגז חייב להיות בעל חיבור וניתוק מהיר (לעומת ברז גז רגיל).

קוטר צנרת לתנור גז :”3/8 ; קוטר צנרת לקמין: “1/2.

מנגל – נקודת הגז של המנגל תמוקם בחצר, מחוץ למתחם המגורים וברז הגז שלו חייב להיות בעל חיבור וניתוק מהיר (לעומת ברז גז רגיל).

קוטר צנרת הגז לנקודת מנגל: “3/8. אם המרחק בין המכשיר לעמדת מכלי  הגז גדול מ-20 מטרים, יש להשתמש בצנרת בקוטר “1/2.

  שלבי יישום תשתית הגז ובדיקות הבטיחות

לאחר שפניתם לחברת הגז, יישלח אליכם יועץ שייבחן באופן פרטני את האתר. על בסיס הבדיקה יתבצע תכנון מפורט, הכולל כתב כמויות ייעודי לבית.

עם הנחת תשתית המים תיפרס גם תשתית הגז, לפי השלבים הבאים:

  1. הנחת הקו הראשי ממיכלי הגז אל סעפת הגז הראשית, כולל התקן לחיבור המכלים. בהמשך תבוצע פריסת קווי המשנה אל ברזי הגז, בהתאם לתוכנית, כולל הכנות ייעודיות למכשירי הקצה, כגון מחמם המים ומייבש הכביסה.
  2. אטימה של צינורות הגז לצורך הבדיקה הנורמטיבית. יצוין כי זוהי בדיקה המבוצעת בכל הנחת תשתית גז, טרם הנחת הריצוף. מדובר בבדיקה מקיפה הכוללת בדיקות לחץ (בלחץ גבוה) ובדיקת אטימות כוללת למערכת הגז. במידה ומתגלים כשלים, יש לתקנם ולבצע בדיקה חוזרת. אם לא עקבתם אחר סדר הפעולות הנכון וביצעתם בדיקה זו לאחר הנחת הריצוף, במקרה של גילוי ליקוי תאלצו להרים את הריצוף כדי לתקנו.

הבדיקה חייבת להיעשות על-ידי מתקין גז בעל רישיון, אשר ביצע את עבודת הגז בביתכם. בסוף הבדיקה תספק חברת הגז אסמכתא לאישור תקינות צנרת הגז. על בסיס בדיקה זו, יינתן אישור לטופס 4 לבית.

  1. עם קבלת טופס 4, תספק לכם חברת הגז את מכלי הגז (או תתקין את מונה הגז, במידה ואתם מחוברים לצובר גז). באותה עת, תחבר החברה את ברזי הקצה ותתקין את המכשירים צורכי הגז לפי התכנון – כיריים, מחמם מים, מנגל, מייבש כביסה ועוד.
  2. בשלב זה תיערך בדיקת תקן מקיפה נוספת של מערכת הגז, כולל בדיקת אטימות – והכול כדי לוודא שהמערכת תקינה ושאין בה דליפות. בסוף הבדיקה יינתן אישור הזרמת גז לבית. יצוין כי את בדיקת התקן הזו חובה לערוך אחת לחמש שנים.

לסיכום:

הגז הוא מקור אנרגיה חשוב ומשתלם וכדאי ליהנות ממנו באמצעות מגוון רחב של מכשירים צורכי גז בביתכם.

כדי להקים תשתית גז ראויה ובטוחה וליהנות מהמוצרים תקפידו על התקשרות עם חברה מובילה, מוכרת ובעלת מוניטין.

תיכנון תיכנון ותיכנון …..
בכך תבטיחו לעצמכם מבעוד מועד,נקודות במיקום הנכון ,  בטיחות מרבית ועמידה בכל תנאי התקן וכתובת זמינה לכל קריאה בנושאי שירות, תיקונים ואספקת גז שוטפת.

נכתב בשיתוף עם חברת פזגז ולשימושכם גם אפשרות לפגישת תיאום תיכנון עוד לפני שלב הביצוע , תיכנון נכון מוביל לביצוע קל , מדויק ואפקטיבי .

שלכם ,

תומר חן ריחאנה

לייעוץ תקציב בניה ראשוני חינם
צ'אט מומחים
בונים בית
כניסה לפרופיל אישי
זכור אותי
כניסה לחשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
התחברות עם:
הצטרפות לקהילה
מצטרפים ומקבלים
לוח פעילות לפי שלבי בניה או שיפוץ
צירוף לקבוצת וואטסאפ איזורית
הטבות בלעדיות לחברי קהילה
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות
שדה חובה אימייל שגוי
על הסיסמה להכיל לפחות: 8 תווים אות 1 גדולה מספר
הרשמה לניוזלטר
צור חשבון

על ידי התחברות או יצירת חשבון אתם מסכימים עם תנאי השימוש והצהרת הפרטיות שלנו

כבר רשומים באתר?
שכחתם את הסיסמה?
אין בעיה. רשמו כתובת דוא”ל ונשלח אליכם לינק לאיפוס סיסמה.
איפוס סיסמה
נזכרת בסיסמתך?
לקוח יקר,
יש לאמת את הנייד שלך ושם מלא.
שדה חובה
שדה חובה נא להזין מינימום 10 ספרות

קראתי ואני מאשר את התקנון

שלח קוד אימות
בונים בית פועלת בשביל לבחור בקפידה את אנשי המקצוע המומלצים ולאפשר לך להינות מספק בעל המלצות וניסיון לפרויקט שלך.
כבר רשומים באתר?
רוצים להצטרף לקהילת בונים בית?
לקוח יקר,
קוד האימות נשלח לנייד שלך:
קוד האימות שקיבלתי הוא:
שדה חובה
שליחה ביטול
לא קיבלת קוד אימות? לשלוח שוב